Menu
 
Sinestèsia i Creativitat a l’EASDALCOI
27 de novembre de 2018

El proper dijous 29 de novembre s’inaugurarà, a l’espai expositiu de l’EASDAlcoi, l’exposició ‘Sinestèsia, Art i Disseny’. Una exposició que difon la investigació que, sobre aquest fenomen perceptiu i les seues connexions amb l’art i el disseny, ha desenvolupat Joel García Pérez des del Grup d’Investigació ‘Sinestèsia i Multisensorialitat: teoria i experimentació’ i que ha comptat amb el suport de l’Institut Superior d’Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana (ISEACV).

La finalitat de l’exposició és fomentar el coneixement d’aquest fenomen perceptiu i estimular la seua capacitat inspiradora per a l’art i per al disseny. La Sinestèsia és un particular fenomen perceptiu fonamentat en l’assimilació conjunta de diferents tipus de sensacions provinents de diferents sentits en un mateix acte perceptiu. Un sinestèsic percep correspondències entre tons de color, tons del so, intensitats de sabor o textures de manera involuntària.

Aquest fenomen ha actuat històricament com a font d’inspiració de molts creadors generant una fructífera connexió entre Sinestèsia i Creativitat, un camí que continua essent desenvolupat en l’actualitat, tant en l’àmbit de l’art com del disseny. Aquesta capacitat inspiradora de la Sinestèsia és abordada també en l’exposició que fa un recorregut històric d’aquesta connexió entre la Sinestèsia, l’Art i del Disseny.

Melissa McCracken

La Sinestèsia creativa ha estat practicada tant per sinestèsics com per no sinestèsics que han vist en aquest fenomen perceptiu un interessant camí d’experimentació basat en el mestissatge entre els diferents sentits o en la percepció multisensorial. L’exposició fa una aproximació a aquells creadors que han generat ponts o interconnexions entre els diferents sentits mitjançant les arts, enteses com a llenguatges transmissors d’emocions, tot i establint correspondències o equivalències entre formes, colors, sons, paraules, olors, textures, etc.

Així s’aborda la sinestèsia literària d’autors com Artthur Rimbaud, Paul Verlain, Charles Baudelaire, Ruben Darío o Gabriel García Márquez i les relacions sinestèsiques entre paraula-forma i paraula-so desenvolupades a les poesies visuals de Simias de Rodes, Daumier, Lewis Carroll, Apollinaire, Marinetti, Salvat Papasseit o Vicente Huidobro.

La sinestèsia color-so  es fa present mitjançant la música pintada o la pintura musical impulsada especialment per Kandinsky i que arriba fins l’actualitat amb les apostes creatives de Neil Harbisson, Josefa Salas, Melissa McCraken o Thimoty B. Layden i amb el concepte de la Gràfica Sonora desenvolupat per autors gràfics com John Philip Sage, Laia Clos, Nicholas Rogeux o Pepe Gimeno.

Filippo Tommaso Marinetti

Les correspondències entre espai-color i espai-so queden reflectides a l’exposició amb les propostes arquitectòniques de Bruno Taut, Le Corbusier i Xenakis, Bernhard Leitner, Douglas Hollis, Peter Zumthor o Edwin van der Heide i el plantejament de l’arquitectura dels sentits o arquitectura multi-sensorial de Juhani Pallasmaa.

El disseny de moda i d’interiors sinestèsics està també present amb els interiorismes  d’Elizabeth Corkery o els dissenys de moda de Petter Pilotto o Param Sahib (Popsicle) o els de l’alumna de l’EASDAlcoi Lourdes Martínez amb el seu projecte final ‘Woodstock’. Propostes que semblen reviscolar l’estètica de l’Op Art com a forma de rememorar les percepcions dels sinestèsics. L’aproximació del disseny de producte a la sinestèsia cercant correspondències entre el so i el tacte queda reflectit a l’exposició amb el Sistema Tac-Tile de Paul Chamberlain o l’anomenat disseny hàptic.

La sinestèsia audiovisual és abordada des de les propostes de Thomas Wilfred, Walter Ruttmann, Oskar Fischinger, John y James Whitney i Jordan Belson mentre que la sinestèsia gastronòmica queda exemplificada amb la proposta de cuina futurista de Marinetti o les més recents de Heston Blumenthal, Jozef Youssef o Paco Roncero. Una aproximació creativa sinestèsica al sentit del gust que ha generat també el disseny menjable practicat per Sawa Tanaka o Marta Lanuza.

L’exposició ens mostra, doncs, tot un ample panorama de creativitat sinestèsica amb la intenció d’estimular aquest fenomen com a font d’inspiració entre els creadors i dissenyadors que són formats a l’EASDAlcoi i donar a conèixer al públic en general aquesta font històrica de creativitat que pretén generar un mestissatge sensorial amplament enriquidor i marcadament transversal.

L’acte d’inauguració tindrà lloc el proper dijous 29 de novembre a les 10.30h. a la Sala d’Actes Josep Albert Mestre de l’EASDAlcoi. Amb aquesta exposició, que podrà ser visitada en horari de matí de 9.00h a 13.00h i de vesprada 17.00h a 20.00h., l’EASDAlcoi obri el seu espai expositiu a la ciutat amb la ferma voluntat de sumar esforços col·lectius en el desenvolupament d’una ciutat formadora i rica creativa i culturalment i ampliar els objectius formatius de l’EASDAlcoi més allà de les aules.

 

Gràfic
El País Semanal escull la ‘Dote Ornaments’ de Xelo Garrigós per al seu especial de Nadal
Interiorisme
El Grupo Puma mostra a Interiorisme i PDO els usos de la calç en la creació d’espais
Moda
Els alumnes d’Estilime i Moda descobreixen la història i trascendència de la seda a València
Producte
Fotogaleria del workshop ‘Diseñar en plástico’ de Bambú Studio
Fotografia
‘El Paisatge Documental Contemporani’ conferència d’Eduardo Nave a l’EASDALCOI